کسی می‌داند چرا ساوث‌گیت این همه روی نیمکت تیم ملی فوتبال انگلیس دوام آورده؟

تیم ملی انگلیس

به گزارش همشهری‌آنلاین، صدمین بازی گرت ساوث‌گیت به‌عنوان سرمربی تیم ملی انگلیس به خیر گذشت و پنالتی‌ها حکم به صعود سه‌شیرها، مقابل تیم ملی سوئیس داد. گرت ساوث‌گیت پس از والتر وینترباتم (۱۳۹) و آلف رمزی (۱۱۳) به سومین سرمربی باسابقه تیم ملی انگلیس تبدیل شد؛ با ۶۰ برد، ۲۴تساوی و ۱۶شکست، نرخ پیروزی ۶۰درصد، حضور در نیمه‌نهایی یورو۲۰۲۴، فینال یورو۲۰۲۰ و نیمه‌نهایی جام‌جهانی۲۰۱۸ و کسب رده سومی لیگ ملت‌های اروپا در سال۲۰۱۹، جمع اینها دستاورد خوبی برای یک مربی است اما ساوث‌گیت در همه این سال‌ها به‌حق یا ناحق مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. نسبت برد او در تورنمنت‌های بزرگ ۵۴درصد است (۱۳برد در ۲۴بازی). رمزی با نصف بازی‌های ساوث‌گیت (۶۷درصد - ۸برد از ۱۲بازی) از لحاظ درصد برد بالاتر از همه است.

انگلیس برای نخستین‌بار در تورنمنت‌های متوالی به نیمه‌نهایی یورو یوفا رسید. آنها تنها یک‌بار دیگر سال۱۹۹۶ با بابی رابسون کبیر به این مرحله رسیده بودند.

ساوث‌گیت هنوز تصمیمات عجیبی می‌گیرد. فودن را که در این چند بازی حتی یک حرکت درست و درمان نداشته، تا آخر نگه می‌دارد و تا می‌تواند مهاجم اضافه می‌کند. در برخی دقایق مسابقه ناگهان می‌بینیم ساکا در پست دفاع چپ یا حتی دفاع راست به بازی گرفته شده. کسی از کارهای گرت سردرنمی‌آورد. انگلیس از زمان رویارویی با آلمان در سپتامبر۲۰۲۲ یعنی ۲۴بازی پیش، یک مسابقه را با ۳مدافع شروع نکرده بود ولی یکباره در بازی با سوئیس ۳دفاعه شد. ساوث‌گیت تریپیه راست‌پا را در وینگ‌بک چپ گذاشته بود و ساکای وینگر چپ‌پا را در وینگ‌بک راست.

در چهارمین بازی از ۵بازی یورو۲۰۲۴، انگلیس با نخستین ضربه به سمت دروازه، به گل رسید. ساوث‌گیت این صعود را مدیون ساکا و گل دقایق پایانی او در وقت قانونی و سپس مهارت پیکفورد در مهار ضربات پنالتی است. جردن پیکفورد در رقابت‌های بزرگ ملی با ۱۴ضربه پنالتی روبه‌رو شده که توانسته ۴تا از آنها را مهار کند. او شگرد خاصی دارد و روی یک بطری آب محتمل‌ترین روش ضربه هر بازیکن را می‌نویسد و پیش از هر پنالتی آن را مطالعه می‌کند. به‌طور مثال برای آکانجی نوشته بود که هنگام ضربه پنالتی این بازیکن باید به سمت چپ خودت شیرجه بزنی. این را هم درنظر بگیرید که در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۲، همه دروازه‌بانان انگلیسی فقط ۲پنالتی از ۳۶پنالتی را مهار کرده بودند.

۷۳درصد از بازی‌های حذفی انگلیس در یورو (از سال۱۹۸۰) به وقت اضافه رفته است.

انگلیس در تاریخ خود فقط ۴بار در ضربات پنالتی پیروز شده است که ۲بار از این ۴بار مقابل سوئیس بوده، یک‌بار در لیگ ملت‌های ۲۰۱۹ و یک‌بار هم در یورو۲۰۲۴.

سوئیس در هر ۵ بازی خود در مرحله یک‌چهارم نهایی یورو و جام جهانی حذف شده است؛ جام‌های جهانی۱۹۳۴، ۱۹۳۸ و ۱۹۵۴، و یورو ۲۰۲۰ و ۲۰۲۴.

انگلیس برای دومین بار در ۱۰باری که کارش به پنالتی کشیده، همه پنالتی‌های خود را به گل تبدیل کرد. دفعه قبلی مقابل اسپانیا و در یورو ۱۹۹۶ (۴.۴) این اتفاق افتاد.

از یورو ۱۹۹۶، انگلیس ۱۱بازی حذفی در مسابقات قهرمانی اروپا انجام داده که ۸بار کار به وقت اضافه کشیده است؛ ازجمله ۴بازی متوالی آخر.

در نیمه‌اول این بازی حتی یک شوت به سمت دروازه‌ها نرفت. این تنها بازی در ۲دوره اخیر یورو است که در ۴۵دقیقه اول هیچ شوتی به سمت دروازه نداشته.

فابین شر در این مسابقه هشتمین کارت زرد خود را در تورنمنت‌های بزرگ دریافت کرد و رکورددار شد. او به همراه جورج کاراگونیس، میشاییل بالاک و کریستیانو رونالدو بیشترین کارت زرد را در مسابقات جام‌جهانی و یورو دارد.

بلینگام سی‌وچهارمین بازی ملی خود را برای انگلیس انجام داد. او در حالی در این بازی‌های ملی به میدان رفت که در همه این سال‌ها برای تیم‌های غیرانگلیسی بازی ‌کرده (در ۲۴بازی بازیکن بوروسیا دورتموند بوده و در ۱۰بازی، بازیکن رئال‌مادرید). تنها دیوید بکام (۵۵) و اوون هارگریوز (۳۹) بازی‌های ملی بیشتری برای انگلیس انجام داده‌اند درحالی‌که برای باشگاه‌های غیرانگلیسی بازی می‌کردند.

کد خبر 865495
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha